недеља, 11. јун 2017.

Urban Explorer (2011)


Režija: Andy Fetscher
Uloge: Nathalie Kelley, Nick Eversman, Klaus Stiglmeier
Pogledajte još: Creep (2004)

Urban Explorer (drugog imena The Depraved) je nemački horor film koji se bavi temom urbanog istraživanja, „sportom” koji je danas veoma aktuelan i izaziva veliko interesovanje tzv. zavisnika od adrenalina. Pojam Urban Explorer podrazumeva istraživanje raznoraznih napuštenih objekata, zgrada, gradova ili tunela a upravo istraživanjem ovih poslednjih se bavi i ovaj film: naime, za osnovu ove priče poslužila je činjenica kako ispod grada Berlina postoji čak 25 hiljada tunela od kojih je dve trećine trajno zatvoreno i u njih ničija noga nije kročila celih 60 godina!


Upravo ove podberlinske tunele su „namirisali” nekakvi lovarni klinci, svi odreda stranci, dve devojke i dvoje mladića. Nijedan od njih ne beše tamnoput ali jedna od prisutnih beše lezbejka, što apsolutno nije bitno ali lepo izgleda, jel', no bitnije za celu priču je što oni imadoše podosta zelembaća pa uspeše angažovati jednog mještanina koji splet podzemnih tunela poznaje poput svojih džepova iako u njima nije bio više od nekoliko puta (ne u džepovima nego u tunelima). Uglavnom, za cirka 300 evara po osobi izvesni plavušan je poveo ovu grupicu stranaca kroz podzemni ulaz za koji niko ne zna (iako se on nalazi namah ispod veoma prometnog disko kluba) kako bi nakon cirka dva sata pešačenja kroz mračni, vlažni i memljivi splet hodnika, stepenica i vremenom devastiranih prostorija stigli do famozne nacističke sobe u kojoj nikada niko nije bio, pa čak ni on koji ih vodi ali zasigurno zna kuda. Mladići i devojke su odlučni i hrabri, ni za trenutak ne misle odustati čak i kada naiđu na početne opasnosti i probleme koji su ih za tili čas mogli stajati života jer, mišljenja su oni, ne može im se ništa loše desiti ukoliko imaju dobrog i iskusnog vodiča... To stoji, ali šta bi se desilo kada bi se tom istom vodiču nešto desilo? A signala mobilnog telefona (pretpostavljate već) niđe nema...


Dobro, uvod filma ima neku osnovu (postojeći tuneli), čak i neku istorijsku crtu koja uvek prija horor filmovima jer time dobijaju na ozbiljnosti i jezi, ali zaplet nije najubedljivije osmišljen, napisan i odglumljen što je stvar preko koje se brzo prelazi jer uvod nije previše dugačak. Uostalom, ko kaže da su i stvari u životu uvek ubedljive i studiozno isplanirane; klinci koje posmatramo su lakoverni, naivni, neiskusni ali spremni na rizik i to je sasvim dovoljno da film zadovoljavajuće funkcioniše... Upravo tako, film mi se dosta svideo, možda i zato što sam imao predrasude da je kudikamo slabiji u mnogim aspektima (hvala čitaocu Adrijanu na preporuci za ovaj film). Ono što mi se prvenstveno dopalo, a verujem da će se dopasti svima koji budu gledali ovaj film, je autentičan izgled podzemnih tunela koji zaista deluju kao stari, devastirani i zapušteni. Nisam siguran da li se ovaj film zaista snimao ispod Berlina (negde sam pročitao da jeste) ali ono što vidimo zaista deluje autentično, vremešno a ponekad i kao nacističko. Tuneli, istini za volju, ne deluju prenacističko, što je verujem i realno; filmovi u kojima vidimo mnogo više nacističkih simbola, elemetata ili drugih predmeta su samo moderna percepcija tog doba i igranje na specifičnu vizuelnu kartu.


Smeštanje radnje u jedan ovakav ambijent je doprinelo tome da film sam po sebi deluje jezivo, nepredvidivo a kada se u sve uključe i neki negativci - i napeto. Mislim da autor nije uspeo da stvori zavidan osećaj klaustrofobije, bez obzira u koliko uskim tunelima se radnja dešava, ali je zato uspeo nešto drugo što je mnogo vrednije: da stvori film bez suviše mračnih kadrova i podzemni film u kojem se (skoro) svaki kadar savršeno dobro vidi. Ponekad je (inače zadovoljavajuća) kamera malo nemirna (uglavnom u akcionim scenama) ali je finalni vizuelni proizvod kudikamo bolji i gledljiviji od bilo kojeg found footage filma, a složićete se da je radnja Urban Explorera takva da je to veoma lako moglo biti FF ostvarenje. Pohvaljujem i tempo filma koji je ujednačen, bez mnogo suvišnih skretanja sa glavne teme i bez mnogo ličnih monologa koji nemaju nikakvog značaja za glavnu radnju filma. To dovodi do toga da nijedan lik nema svoj istorijat i da za njihovu sudbinu uglavnom ne strepimo ali ako bih birao između ovoga i nekog filma sa „težim” likovima a pola časa gubljenja vremena na isprazne ispovesti i patetiku sasvim sigurno biram Urban Explorer. Gluma nije za pohvalu ali nije ni za preveliku kritiku, makar kada je o klincima i njihovom vođi reč.


S druge strane, negativac koji igra famoznog odavno ukinutog stražara koji dežura na granici između dva Berlina krade šou i pruža prikaz jednog od odvratnijih monstruma u ljudskom obliku koje smo imali prilike da gledamo.  Reč je o iskusnom ali nama malo poznatom glumcu po imenu Klaus Stiglmeier čija njuška sasvim pristaje jednom filmu koji gotovo zalazi na teren torture porna. Osim zločinačke njuške negativca Urban Explorer pruža veoma brutalna iskustva i scene mučenja a prave poslastice su odsecanje ušiju, dranje kože naživo i (ovo deluje najbolnije) sipanje soli na odrano telo. Specijalni efekti su brutalni, krvavi i mestimično veoma dobri. Ipak, vidljivo je da su se autori često služili kojekakvim trikovima, montažama, brzanjima i drugim cakama koje ovakve scene dosta unižavaju i čine ih manje uverljivim (recimo, dranje čoveka se suviše lako odigrava). Ono što mi se nije svidelo je poslednjih 15-tak minuta filma, dakle deo koji se dešava u metrou. Ko ne želi spoilere sam je kriv za dalje čitanje ali - scena u vagonu, kada neuniformisani monstrum izigrava konduktera i svi putnici mu veruju kao da dolazi iz nekog košmara (ili iz nekog poluamaterskog horora, recimo nekog Uwe Bollovog filma) a ne iz realnog života. Završetak filma je predvidljiv, što i nije neko iznenađenje za jedno ostvarenje na ovakvu temu.


Urban Explorer je horor film koji poseduje tenziju, brutalne specijalne efekte i veoma dobar memljivi ambijent beskonačnih hodnika a kao bonus na ove stvari dolazi i činjenica da u njemu vidimo nešto klišea ali ne vidimo mnogo situacija koje bi nas mogle iznervirati, za razliku od većine modernih horor filmova. I ovde vidimo konstantna razdvajanja likova, manjak signala mobilne telefonije i nekoliko veoma očiglednih obrta ali film jednostavno dobro funkcioniše i veoma je gledljiv te ga i vama preporučujem.


+ ambijent mračnih podzemnih hodnika
+ negativac; dosta brutalnih momenata
+ tempo; napetost; bez suvišnih momenata
— slab uvod, zaplet i dijalozi tokom njega
— neki neubedljivi delovi; očekivani obrti


 Ocena: 6/10

0 коментара:

Постави коментар